14.2 C
Galați
duminică, 19 septembrie, 2021

Un proiect de peste 400 de milioane de lei, pe malul Dunării, este pus în pericol

Un proiect de peste 400 de milioane de lei, pe malul Dunării, este pus în pericol, dezvăluie surse din județul Galați.

Proiectul în cauză este denumit „Platformă Multimodală Galaţi – Etapa I – Modernizarea infrastructurii portuare”.

Proiectul este în valoare totală de 416,8 milioane lei și este inclus în Masterplanul general de transport al României. Teoretic, acest proiect trebuie implementat de Compania Națională Administrația Porturilor Dunării Maritime (CNAPDM) SA, în calitate de coordonator, cu sediul central în Galați, în parteneriat cu alte două societăți, tot din Galați.

Îndeplinirea etapei I a proiectului este o condiţie pentru derularea etapelor II şi III, întrucât dacă etapa I nu se realizează nu pot fi realizate nici celelalte două.

O asemenea conjunctură ar determina nerealizarea unuia dintre obiectivele asumate de România pentru perioada 2021-2024, care se referă la accelerarea investițiilor publice în infrastructura de transport, în condiţiile în care dezvoltarea infrastructurii de tipul terminalelor multimodale contribuie la creșterea atractivității modurilor de transport sustenabile, care sunt susținute și de Comisia Europeană.

Această situație este coordonată la nivelul CNAPDM de Alexandru-Gabriel Șerban, director general, și de Nicolae Dan Tivilichi, director adjunct, aflați în aceste funcții din anul 2020.

„Aceştia au adoptat decizii manageriale care au condus la anularea în mod repetat a procedurii de atribuire a contractului de execuţie aferent Etapei I şi pe cale de consecinţă nerealizarea lucrărilor deși proiectul a fost inițiat din 2016”, dezvăluie un material de presă publicat de jurnaliștii site-ului politica-dezastrului.ro.

Potrivit acestei surse, CNAPDM a organizat patru licitaţii pentru etapa I a proiectului – în 2018, iulie 2019, octombrie 2020, decembrie 2020) precum şi o procedură de depunere de oferte (ianuarie 2021), care nu s-au fructificat prin atribuirea şi semnarea contractului în vedere executării lucrărilor. Nesemnarea contractului s-ar explica prin faptul că preţul contractului a fost majorat fără a se lua în calcul costurile cu manopera.

O ofertă unică a fost depusă de o firmă cu sediul în Israel. Ea a fost desemnată câştigătoare în ianuarie 2020 la cea de-a doua licitaţie, care a avut o valoare estimată de aproape 103 milioane de lei. Surse din Galați acuză conducerea CNAPDM că a influențat negativ negocierile cu antreprenorul, iar acesta din urmă a reclamat lipsa de disponibilitate în a identifica o soluție, invocând „birocrația și inflexibilitatea contractului”.

Ulterior, pe fondul unui cumul de factori (decalarea termenului de către directorul CNAPDM, evoluţia pandemiei Covid și solicitări de suplimentare a fondurilor), contractul nu a mai fost semnat, iar procedura a fost anulată în luna august 2020.

Decizia anulării procedurii și semnării contractului cu singurul ofertant ar fi fost susținută atât de directorul general al CNAPDM și de adjunctul său, cât și de unii reprezentanți ai Ministerului Transporturilor de la acel moment, inclusiv de către secretarul de stat Octavian Alexandru Hagiani.

Deși existau indicii despre subevaluarea costurilor aferente etapei I iar reprezentanţii INEA (care gestionează fondurile alocate) au explicat că finalizarea ei până în decembrie 2020 reprezenta o etapă critică pentru implementarea ulterioară, conducerea CNAPDM SA nu ar fi realizat demersuri pentru creșterea valorii estimate. În această situație, cu acceptul INEA, conducerea CNAPDM a decis încetarea contractului.

Prin urmare, fondurile CEF neutilizate, de circa 20 milioane de euro, vor fi retrase și se va depune o cerere de finanțare pe Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020, ultima plată putând fi efectuată până la 31.12.2023, lucrările de modernizare a cheului reprezentând o activitate eligibilă. Cel mai important element al planului l-ar constitui actualizarea de către proiectant a devizului general și a estimării de cost.

Rămâne însă de văzut dacă anumite cheltuieli eligibile realizate până la încetarea contractului de grant nu vor trebui returnate din bugetul CNAPDM SA.

Ca urmare a informațiilor neoficiale vehiculate pe acest subiect, ziarul nostru a adresat un număr de întrebări către Ministerul Transporturilor (care nu ne-a răspuns nimic) și către CNAPDM SA.

Ambele seturi de întrebări au fost expediate prin mail la data de 10 iunie 2021. CNAPDM ne-a răspuns la data de 24 iunie 2021, iar răspunsurile Companiei sunt cele prezentate mai jos.

Sursa: https://romanialibera.ro/investigatii/un-proiect-de-peste-400-de-milioane-de-lei-pe-malul-dunarii-este-pus-in-pericol-842119

- Advertisement -
Loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Social Media

11,108FaniÎmi place
241CititoriConectați-vă

Vaslui Plus